Szigor kell a dohányzás visszaszorításához

A dohánytermékek reklámjának teljes körű tiltása csökkenti a dohányzást elkezdők és a dohányzók számát is. Statisztikai adatok bizonyítják, hogy a dohányzással kapcsolatos reklámok, illetve a szponzoráció tiltása az egyik legköltséghatékonyabb módszer a dohánytermékek iránti kereslet csökkentésére, ezen keresztül pedig a dohányzás visszaszorítására.

A dohánytermékek iránti kereslet csökkentésének lehetséges módjaira hívta fel a figyelmet az Egészségügyi Világszervezet (WHO) az idei Dohányzásmentes Világnapon.

A dohányzás az egyik legkönyebben megelőzhető halálok, ennek ellenére évente közel 6 millió embert öl meg a világon, ebből 600 ezer nemdohányzó a passzív dohányzás következtében hal meg. A WHO Európai Régiójában a legmagasabb a világon a dohányzás prevalenciája, ami 35%, és ez minden évben 1,6 millió áldozatot követel. Ha nem cselekszünk, ez a járvány évente globálisan több mint 8 millió embert fog megölni 2030‐ig – áll a WHO Magyarországi Irodájának világnapi közleményében. Magyarországon a lakosság 29%‐a dohányzik, 27,6% naponta rágyújt. A tüdőrákban elhunytak számát tekintve Magyarország világelső, ennek a betegségnek a 90%‐a a dohányzás számlájára írandó.

A dohányipar bátorítja a dohányosokat szokásuk fenntartásában, csökkenti a leszokási hajlandóságot, valamint ösztönzi a fiatalokat a rászokásra. Világszerte a fiatalok 78%‐a van rendszeresen kitéve valamilyen dohányreklámnak és 5‐ször nagyobb valószínűséggel kínálják meg őket ingyen dohánytermékkel, mint egy felnőttet. A reklámozás, a promóció és a szponzorálás elfogadottá teszi a dohánytermékek használatát és gátolja azokat a kezdeményezéseket, amelyek a dohányzás káros hatásainak megismertetését tűzték ki célul. Éppen ezért a szabályozásnak teljes körűnek kell lennie: a részleges tiltás kis hatású vagy teljesen hatástalan, csakúgy mint az önkéntes alapú megszorítások.

A WHO Dohányzás‐ellenőrzési Keretegyezmény (FCTC) 13. cikke a dohánytermékek reklámozásának, promóciójának és szponzorálásának átfogó tilalmát sürgette azokban az országokban, amelyek ratifikálták a megállapodást, mint például Magyarország 2004‐ben, és előírta a belépést követő 5 éven belül annak megvalósítását. Az ehhez kapcsolódó irányelvet a WHO FCTC Részes Felek 3. konferenciája (COP 3) fogadta el 2008‐ban. Annak ellenére, hogy a teljes körű tiltás hatásos, sajnos 2010‐ben a föld népességének csak 6%‐át védte a dohányipar kártékony reklámjai, promóciói és szponzorálásai ellen ilyen szabályozás. A dohánytermékek reklámozásának tilalmáról szóló európai uniós irányelv az Európai Parlament és Tanács 2003/33/EK irányelve is az idén 10 éves.

A magyarországi szabályozás az EU‐WHO ajánlásaival is szigorú és együtt eredményes. Magyarországon tilos a dohánytermékek közvetlen és közvetett reklámja. Ez alól csak a dohánytermékek forgalmazóinak szóló szakmai célú reklámok képeznek kivételt. Az előírások hazánkban a szponzorációs tevékenységet is tiltják. A dohánytermék internetes forgalmazása esetén a weboldal nem minősül a dohánytermék eladási helyének, így ott is tilos dohányterméket reklámozni. Magyarország komoly eredményeket ért el a dohányzás visszaszorításában a közforgalmú intézményekre vonatkozó tiltással, a nemdohányzók védelméről szóló törvény 2012.01.01‐től hatályba lépett módosításával is.

2012. január 1. és 2013. április 30. között a népegészségügyi szakigazgatási szervek munkatársai 57 ezer ellenőzét végeztek országszerte, ebből 3 ezret munkaidőn túl. A szabálytalanságok miatt kiszabott bírságok összege közel 18 millió forint. Szintén komoly sikerként értékelhető, hogy a „képekkel kombinált egészségvédő figyelmeztetések” bevezetésre kerültek a dohánytermékek csomagolásán, így gátat vetve a dohányiparnak a termékek csomagolásában rejlő lehetőségek kihasználásának. A képes figyelmeztetések elrettentő hatása a fiataloknál jelentős, és összességében eredményesebb az egészséggel összefüggő kommunikációban, mint a csak szöveget tartalmazó figyelmeztetések.

Fontos kiemelni, hogy az intézkedést a magyar lakosság közel négyötöde támogatja. További eredmény, hogy 2013. január 1‐jétől csak képekkel, illetve illusztrációkkal kombinált figyelmeztetésekkel ellátott dohánytermék forgalmazható Magyarországon. A 42 figyelmeztetés közül 6 tartalmazza a leszokást segítő honlapcímet és telefonszámot (www.leteszemacigit.hu, 06 40 200 493) is.

Kapcsolódó cikkek:
Miért nem érdeklik a dohányosokat a tragédiák?
Rák és fájdalmak: nehezebb a dohányosoknak
Dohányzás: 19 percenként egy halott
Dohányosok az onkológiákon
A dohányzás az agyat is károsítja
Megelőzhető halál: első helyen a dohányzás

Cimkék

Az alábbi cikkeket olvasta már?

Top